Frågor & svar

Hittade dom här listorna med frågor & svar hos Denise. Tycket dom var så mysiga att jag vill låna dom & fylla i.

När fick du reda på att du var gravid?
I augusti 2008

Blev det en chock?
Ja & nej. Vi hade ju slutat med p-pillerna i maj samma år så vi hoppades ju såklart att det skulle visa ett plus. Men jag blev otroligt chockad när det äntligen visade ett svagt plus så jag kastade faktiskt testet i sopen. När jag gick ner till V frågade han vad det blev. Till svar fick han då: Jag tror att det var ett plus med jag kastade det i tunnan. Du får gå & titta du med. Ner kom han sen med ett underbart stort leende på läpparna. Det var i det ögonblicket vi blev föräldrar i våra ögon <3

Hur gammal var du då?

19 år. Skulle snart fylla 20.

Hade du mycket halsbränna?
Nej. Tack gode gud =)

Spydde du mycket?

O, ja. Konstant dom första 3 månaderna. Men det var det värt <3

Hade du mycket foglossning?
Nej, jag hade turen att slippa det med. Konstigt nog med tanke på hur min kropp mår egentligen

Ditt sf-mått som störst?
Oj, det kommer jag inte ihåg. Men i vecka 36 hade jag ett SF-mått på 32. Så någonstan där omkring skulle jag tro.

Har du fått bristningar?
Ja, men inte så mycket. 2 jättesöta kaninöron över naveln & lite på ena sidan.

Trodde du att det var en pojke eller flicka?
Vi var helt säkra på att det var en pojke men oj så fel vi hade när dom berättade att vi hade en liten flicka i magen vid UL.

Vad hoppades du på?
Ett levande litet barn.

Gick du över tiden eller födde du för tidigt? 
Jag gick över 9 dagar.

Hur var förlossningen?

Helt okej tycker jag. Dock var 5 timmar väldigt jobbiga för oss då vi inte fick så mycket hjälp på förlossningen. (om det kan ni läsa i förlossningsberättelsen)

Blev du sydd?

3 stygn så det var mer än okej. Tyckte dock att det gjorde ondare att få bedövningen för att bli sydd än att föda =)

Dragen med sugklocka?
Nej.

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag & V. 2 barnmorskor & en från ambulansen som var det på utbildning. Hon hette komiskt nog Liselotte hon med =)

Hade du någon nära med dig?
V var ju såklart där <3

Vilket sjukhus födde du på?
Uppsala akademiska sjukhuset

Hur stor var bebisen?
3337g & 50 cm lång

Vad fick den heta?
Den lilla hade ju redan fått sitt namn i magen & det var Lilly

Var allting värt det?

Det var ju såklart mer än värt det!

Vill du ha fler barn?
Ja, planerar ju redan 1 till nu till 2010 någon gång


Graviditeten

Vilka var dina favoritkläder?
Mamma jeans & ett linne
Vad var din/dina favoriträtter? Donken & godis
Vad var din/dina favoritdryck? Vatten & cola
Vad tyckte du inte om? Pizza, big mac som jag alltid åt innan & donkens pommes gick inte alls ner.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Ja, se över fråga
Vad var du mest sugen på? Godis & McChicken
Hade du halsbränna? Nej
Hade du foglossning? Nej.
Hade du sammandragningar? Ja, från vecka 25 tror jag. Jobbiga ena med =)
Mådde du illa? Dom första 3 månaderna
Vilken sovställning var bäst? På sida eller rygg
När var din BF-dag? 23/4
Gick du över tiden? Ja, 9 dagar.
Hur mycket gick du upp i vikt? 13½ kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej, inget alls vad jag vet.
Hur var ditt psyke? Bra tycker jag
Gnällde/klagade du? Inte mycket mer än vad jag brukar =)
Vad trodde du det var för kön? Kille
Visste du vad det var för kön? Ja, en tjej. Såg det på UL
Hur låg ditt SF-mått? Precis på kurvan, ibland lite lite under.
Var du rädd för något? Nej
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Oj, svårt att svara på. Ville väl bara göra allt för att våran dotter skulle komma ut så fort som möjligt
Hur ser du på graviditeten idag? Den var helt underbar

Förlossningen

När började din förlossning? Klockan 04 på fredagen den 1/5
Hur började den? Värkar
När åkte du/ni in till förlossningen? Runt 9-10 tiden. Sen är det 1 timmes resväg med.
Varför? PGA värkarna som blev mer & mer regelbundna & tätare
Vem/vilka åkte du in med? Victor
Fick du/ni åka hem igen? Nej, åkte iväg en stund för att få mera fart på allt
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Uppsala Akademiska
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 1½cm
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Läs förlossningsberättelsen
Vilken/vilka var med under förlossningen? V, 2 BM & en från ambulansen
Tog du nåt smärtstillande? Lustgas, varmt bad, akupunktur, varma kuddar, TENS & ryggmärgsbedövning
Grät du? Nej
Vad tyckte du var jobbigast? Att vi inte fick någon hjälp på 5 timmar
Var du rädd för något? Nej
Hur lång tid tog det? Allt som allt. 22 timmar
Hur ser du på förlossningen idag? Det var absolut inte som jag hade tänkt mig men jag är nöjd med den. Finns ju endå inget man kan förändra så här i efterhand. Men när Ann kom blev allt perfekt. En helt underbar BM. Henne vill jag ha flera gånger =)

Barnet

Vad blev det för kön?
Flicka
Hur mycket vägde barnet?
3337 g
Hur lång var barnet? 50 cm
Huvudomfången? 32 cm
Hur mådde barnet? Hon mådde jättebra med tanke på att hon hade fått avföring i fostervattnet när jag inte fick någon hjälp. Men hon är en sån stark & envis tjej så det har inte gett några men på henne


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling