29+0!

Hallå.
Ja,då var det en ny vecka igen då. Är nu i 30:e veckan (29+0)
Allt har gått så fort så jag vet inte vad jag ska säga.
Var hos BM i dag då. Hade gått upp 4 kg sen förra gången jag
var där vilket var 4 veckor sen. Sen inskrivningen har jag gårr upp
6,6 kg. Inte allt för farligt. Mitt SF var 26 & hjärtljudet var på 144.
Nu låg jag på det normala på kurvan vilket var skönt.
Ja,allt var bara bra =)

Info för denna vecka då:
Vikt: 1,35 kg
Längd: 35 cm

Ett livsviktigt ytspänningsnedsättande ämne, surfaktant, produceras nu i fostrets lungor. Denna substans hindrar lungorna från att kollapsa -genom att inte släppa ut all luft när babyn andas ut. Att ha för lite av denna substans är en av riskerna hos för tidigt födda barn. I de fall babyn riskerar att födas för tidigt ger man kvinnan en injektion som ska hjälpa babyns lungor att utvecklas snabbare.

Forskning visar att om mamman kopplar av genom att lyssna på lugn musik så påverkar det barnet också. Hjärtljud och rörelserna blir långsammare. När ett foster regelbundet får höra liknande musik så har det visat sig att det lugnar ner sig snabbare för varje gång. detta visar, förutom att mammans stressnivå påverkar barnet, att barnet kan komma ihåg och känna igen ljud det har hört förut.

Barnets huvud har nu i princip den huvudstorlek det ska ha när det föds.

Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu cirka 26 centimeter.



PS: ingen väska & inget mejl idag heller DS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling