26 fullgångna veckor idag

Hej
Idag är det ju torsdag & ni vet ju alla vid det här laget att det är den dagen vi byter vecka här hemma. Idag har jag alltså gått in i v.27 & tiden springer verkligen förbi. Nu är det bara 14 veckor kvar innan BF datumet & det är så mycket jag vill hinna med innan & boar gör jag verkligen redan. Visseligen böjade jag tidigt med Lilly med då hennes byrå var redo i v.29 tror jag. Men det kommer nog ta ett litet tag längre med denna lilla skrutts daker att komma fram tror jag. Nu har vi ju inte lika mycket plats för att ställa allt. Men om 2 veckor vet vi ju vad det är för kön på plutten i magen så då kommer ju kläderna rensar & fixas men endå ligga kvar i sina lådor =)

Veckans info då:

Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 760 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.

Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt. Fortsätt äta en välbalanserad kost med mycket grönsaker och fullkornspordukter. Fiberrik mat, som fullkornsprodukter, linser och råris innehåller mycket B-vitaminer och hjälper till att förebygga förstoppning.

Din föräldragrupp kommer förmodligen att börja om ett par veckor (om den inte redan börjat). Träffarna ger information om förlossningen och början av föräldraskapet och om ni kan delta båda två, är det allra bäst. Att vara välinformerad gör resan lättare.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Infon från Gitte Dencker´s bok Gravid vecka för vecka: Sf-måtten för denna vecka bukar ligga någonstans mellan 21-26 cm.

Magbilder ska jag knäppa senare idag då jag & Lilly snart ska bege oss till banken & affären så det kanske blir knäppt när vi kommer hem eller när vi går.


Kommentarer
Postat av: bitte



Hej har en tävling på min blogg där du kan vinna en skinnjacka från Kenza



http://bittestest.blogg.se/2010/august/tavling.html


Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling