Hur mycket ska hon kunna?

Hej
Här hemma har det hänt så otroligt mycket med Lilly dom senaste dagarna & vi är så otroligt stolta över allt hon gör. Varje dag är det något nytt som kommer upp & vi kan inte sluta undra hur mycket hon kan som kom inte ska i denna ålder. För vissa gånger står vi bara & gapar över dom saker hon gör nu & även hennes mor & farföräldrar. 

Vi tar tex något Lilly kunnat göra sen hon var 1 & vi var till Turkiet. Hon kan blåsa i en visselpipa helt själv utan några problem. Jag vet inte när barn brukar lära sig det man jag tycker att det ska vara svårt för en 1åring att förstå att man ska blåsa utåt & hålla ihop munnen så det blir starka ljud som kommer. Någon som kan säga när era barn lärde sig detta?

Sen är det alla desssa ord som ploppar upp hela tiden. Och det är ju inte fjantiga ord  som sluddras fram heller utan det är riktiga ord som sägs ordentligt. Man bara gapar när man hör henne ibland. När vi var till furuvik sist så sa ju Lilly traktor högt & tydligt till mig när det kom just en traktor åkandes men jag var den enda som hörde detta. Men varken jag eller V har sagt vad en traktor heter. Och idag när V var ute på åkern hemma hos mina föräldrar (japp, jag är i rötterna bonde) så sa hon det igen så V & min syster hörde detta tydligt. Snacka om chokerande. Inte det lätttaste att säga tycker jag. Och igår när V´s syster Isabelle var här så frågade hon var faster Isabelle var som hon brukar & då pekar Lilly på henne & säger där & sen frågar hon var jag är & hon pekar på mig. Men igår när hon frågade Lilly denna fråga så svarade hon glatt ISABELLE & pakade på henne. Hallå ska men kunna uttala dessa ord redan? Som sagt så blir man ofta stående men öppen mun i Lillys närhet. Och det är flera ord hon säger utan problem lite då & då.  Ja man är verkligen stolt över henne.

Sen är det småsaker med som gör att man blir så otroligt varm i hjärtat. Hon sjunger till låtar, dansar när hon hör någon bra låt, försöker hoppa jämfota, snurrar runt & runt så hon nästan trillar kull, hon vill hjälpa oss städa & bära saker & vi kan fråga henne om så många saker & hon vet vad det är eller ver det finns. Hon kan tex peka ut var håret,näsan,magen,navlen,foten & strumpan är. Frågar man henne om hon vill ha en glass eller äta något springer hon till kyl/frysen & väntar på en. Hon ger oss alltid slängkyssar när hon ska sova & annars med & kan även flörta.

Och detta är självklart inget skrytinlägg utan jag vill så gärna veta vad en 15 månaders ska/brukar kunna göra & i vilken ålder Lilly verkar vara i mentalt.

Lämna jättegärna en kommentar =)

Kramar


Kommentarer
Postat av: Jessica

ganska förståeligt att ni är stolta över er dotter, något annat vore ju konstigt tycker jag!! ;)

2010-08-21 @ 23:03:39
URL: http://whataboutjessica.blogg.se/
Postat av: Linda

Vilket charmtroll. Klart ni är stolta!

2010-08-22 @ 11:51:15
URL: http://kameralins.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, ni är så söta och er tjej verkar så gullig!

Du verkar vara så himla ödmjuk och lämnar alltid så fina och positiva kommentarer hos Engla, som jag brukar läsa.

På fråga om vad man kan göra som 15 månaders bebis är svaret varierande men främst "mycket".

De överraskar ju hela tiden och lär sig nytt varje dag!

Min brorson, 15 månader, pratar mycket och kommer med nya ord hela tiden, "satan" snappade han upp häromdagen och när han såg andras reaktion blev det jätteroligt att BARA säga satan =).

Han pratar med två ord, typ "pappa dum", och har stort ordförråd.

Vår kille fyller snart 2 år, när han var 15 månader pratade han nästan inte alls förutom mamma, men en dag släppte spärren och han snackade om allt möjligt i två och treords meningar.

Han var däremot "stor" på andra sätt; socialt sätt så att han tog för sig i sammanhang med folk, helt orädd och väldigt motoriskt utvecklad.

De är ju så olika!

Min syrras tjejer har varit snabbare på många sätt med tal och liknande än våra killar.

Killarna har varit snabbare på teknik och saker som kräver motorik, typ köra bobby car, klättra, osv.



Kram!

Christine

2010-08-23 @ 14:37:01

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling