Recept till pan pizzan

Fick en fråga om jag kunde lägga ut receptet på pan pizzan jag har gjort 2 gånger nu. Och självklart kan jag det. Så här kommer det =)

Pan pizzadeg (1 plåt/flera mindre)

½ paket jäst
2½ dl ljummet vatten
1 msk olivolja
½ tsk salt
2 krm strösocker
1 msk bakpulver
6-7 dl vetemjöl special (vill man köra g är det 360-420 g som gäller)

Smula mer jästen i en bunke & häll sedan på vattnet & rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt oljan,salt & socker & blanda sedan i mjölet & bakpulveret. Arbeta till en smidig deg. Häll på lite mjöl på degen & låt sedan jäsa under en kökshanduk i 40 min.

Sen är det bara att fixa det men vill ha på sin pizza. Vi kör ju som sagt med halva ost,skinka,paprika,tomater & den andra halvan kör vi med taco färs & paprika. Och så klart krosade tomater. Jag använder 1 burk tomater till 1 pizza. Och för dom som vill pröva tacofärsen kör vi på ca 200 g köttfärs till en halv pizza.

När degen jäst klart är det bara att baka ut pizzan på bakplåtspapper för att sedan låta den jäsa i yttligare 30 minuter innan man kan lägga på fyllningen. Sen är det bara att slänga på det man vill ha på pizzan för att sedan grädda den i mitten av ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Eller göra som vi gjorde. Frysa in dom ogäddade för att sedan ta upp när man blir sugen på dom & grädda dom lite längre än vad man gör med en färsk pizza.

Så, där har ni receptet på den pizzan vi kör med just nu. Riktigt god tycker jag. Så gott med en tjock deg.

(bilder kommer när vi lagar till en som ligger i frysen nästa gång)



Kommentarer
Postat av: -

när kommer svaren ifrån frågestunden?

2010-02-18 @ 08:07:31

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling