Tiden efter förlossningen

Tiden efter förlossningen:
Har sett ett par gånger att det är några bloggare som har skrivit inlägg om hur kroppen mår tiden efter förlossningen så jag tänkte gå i deras fotspår & göra detsamma.

Jag tror själv att jag har haft en väldig tur med hur min kropp mådde efter förlossningen. Det tror jag verkligen. Speciellt efter att ha läst ett par "efter förlossningen inlägg". Många mår dåligt & har superont många veckor & vissa till&med månader efter att den lilla kommit ut sin boplats i magen. Jag därimot kände ingenting. Absolut ingenting.

 Precis efter att man gått 9 månader med ett litet liv i magen för att sen efter ett x antal timmar med värkar & äntligen klämt ut sin lilla skrutt blir man ju tillsagd att gå upp & kissa & att ta en dusch. Detta var såklart även vad som hände mig. Det som kanske var lite konstigt i mitt fall var att jag glatt skuttades ner ifrån bädden där jag någon imme tidigare klämt ut min lilla tjej & glatt hoppade in på toaletten. Jag kände verkligen inte av att jag hade fött ett litet barn nyss. Trots att jag hade sytt 3 stygn så gick det galant att kissa. Det sved inget alls. Och själva duschen blev bara en snabb avspolning då jag ville tillbaka till min lilla familj så fort som det bara gick.Men man var ju helt klart tvungen att skölja av sig lite. Jag menar, jag hade ju förlorat 500 ml blod under förlossningens gång & det hade ju satt sina spår både mellan & på benen.

 Magen min: När vi vaknade senare samma dag tittade jag ner på min mage & kunde inte förstå att det dragit ihop sig så pass mycket som den hade gjort (tyckte jag iaf) Magen fortsatte hela tiden dra ihop sig & efter en månad var den slät & fin & jag hade gått ner mer än vad jag hade gått upp under graviditeten. Och magen var såklart då även mycket mindre än på många år =) Men nu efter många många påsar med polly har magen börjat puta ut lite igen men man märker väldigt väl att man en gång har haft en liten i magen då den otroligt lätt blir uppblåst av minast lilla nuförtiden. 
  
1:a bilden på tagen på magen 4 dager eftter förlossningen & den 2:a var när jag var gravid i vecka 18.

Den är bliden är tagen 2 månader efter förlossningen.


 Brösten: Oj, vad ska jag säga här då? Jag läckte ingen mjölk överhuvudtaget under graviditeten så var blev orolig om jag hade någon mjölk till Lilly när hon äntligen var född. När hopn hade kommit ut så provade jag att amma henne & hon varkade få i sig något iaf.Efter det åt hon ingentig på nästan 1 dygn. Men under den tiden började det producera mjölk & när hon äntligen blev hungrig igen så åt hon riktigt bra.

Efter det så läckte jag HELA tiden. Fick byta inlägg & till&med kläder var & varannan timme då det verkligen forsade ut mjölk ut mina bröst som blev stora & hårda som 2 fotbollar. Jag hade även en mjölkuppsamlare som jag bytte plats på när jag hade ammat. Men under den tiden jag väntatde på att skruttan skulle bli hungrig igen så blev det så fullt med mjölk i den så det sipprade ut ur det lilla lilla håler som är högt upp på uppsamlare. Vilket resulterade i att om jag missade att tömma den & böjde mig fram så rann det mjölk över hela mig. Så var det dom första 2 månaderna. Sen blev det regelbundna mattider & brösten vande sig.

När Lilly sedan vart 3 månader så ville inte hon längre amma & mjölken avtog väldigt snabbt. Efter yttligare någon månade hade mina bröst försvunnt ut i tomma intet. Dom blev inte hängiga eller så utan drog ihop sig till den storleken jag hade som 14åring innan jag började med mina p-piller. Jag som under flera år hade tyckt om mina fylliga bröst hade nu fått 2 tomma små påsar istället. Men det är ju som det är & jag kan inget göra åt det heller utan får helt enkelt gilla läget.

 
The life down there: Jag hade ingen smärta där nere utan allt kändes som vanligt vilket jag verkligen inte trodde innan förlossningen. Och jag tror inte heller att det har blivit någon skillnad där nere heller. Har iaf inte hört några klagomål =) Och att göra numer 2 var inga problem heller. Trodde väl att man skulle dö men vi hade en sån bra BM som hade pratat om allt det där & som sa att det bästa man kunde göra var att dricka mycket vatten (vilket man endå behöver om man ska amma) & att inte hålla sig. Det var det värsta man kunde göra. Behöver man gå så behöver man gå. Det var ett riktigt bra tips tycker jag. Vet att det är många som inte vågar gå på toan efter att man har varit med om en förlossning & då håller tillbaka vilket gör att det vara blir värre när man tar tag i det & bestämmer sig för att göra nr 2. Men som sagt. För mig var det inga problem.


 Avslaget: Det här var ju något man verkligen ville slippa som nybliven mamma då man hade varit utan sin mens i 9 månader & nu kändes det som att allt kom tillbaka på en gång. Mitt avslag varade inte speciellt länge. Det blödde rätt så mycket i någon dag för att sedan bli mindre & mindre. Och efter endast 3 veckar hade jag slutat blöda helt & hållet vilket var helt underbart. Men jag blev ju nästan rädd då man brukar säga att man ska ha det i ca 6-8 veckor & här hade jag det endast i 3. Men efter att pratat med en hel del vänner & släktingar så kände jag att jag nog bara hade tur & att min kropp var riktigt snabb med att återställa sig.


Mensen: Nu har det ju som sagt gått 9 månader sen jag fick Lilly så min mens har ju kommit tillbaka för ett bra tag sen. Det tog bara 8 veckor innan den kom tillbaka vilket var mindre roligt. Tycket verkligen att det hade kunna varit borta ett tag till. Efter det att jag fick Lilly så har jag börjat få mensvärk vilket jag inte haft förut så det är lite jobbigt tycker jag. Speciellt då den är riktigt smärtsam. Vet inte om det hade någogt med mina mini piller som jag åt i ett par månader tror att det vart 5 månader jag åt det) som jag senare fick veta att jag inte tålde. Under dom 3 sista månaderna när jag åt dom fick jag bara tätare & tätare mens & i slutet hade jag endast 7 dagar mellan mensen vilket verkligen tog på mina krafter & även resulterade i järnbrist. Men nu är det regelbunden & jag mår mycket bättre. Har dock kvar menssmärtorna varje gång den ska komma.

 
Sexet: Och nu kommer man till det sista, sexet. Jag undrarde alltid när jag var gravid hur det skulle bli på den här punkten efter det att man fått ut sin lilla tjej. Skulle man aldrig mer vilja ha sex eller skulle man inte ta sig tid då man bara ser sitt barn? När skulle man våga ha sex igen eller skulle man våga ha det överhuvudtaget. För mig blev det inget av detta. Jag & min man hade pratat om igenom det här med sexet efter att Lilly hade kommit så vi var helt på samma sida vilket kändes så otroligt skönt. Och under graviditeten blev det inte så mycket sex då jag hade en liten karate-kid så jag var inte på det bästa humöret. Så när det var dags att försöka med det som en gång hade gjort at våran lilla tjej blev till så gick det rikigt bra faktiskt. Och nu kanske ni undrar hur lång tid det tog innan vi vågade ha sex igen. Jo det var någon dag efter att avslaget försvunnet så alltså 3 veckor efter förlossningen. Och det var precis som innan enligt mig. Och efter det har vi fortsatt ha sex som vanligt & har mer sex än på länge. För den som nu var intresserad av det.

 Så nu har jag skrivit det jag har upplevt om tiden efter förlossningen & hoppas att ni har tyckt att det har varit intressant att läsa om det. Om ni har några frågor så svarar jag jättegärna på dom.


Kommentarer
Postat av: Jessica Nellie & Oliwer´s Mamma

men gud det allt låter ju toppen. va skönt att allt flyter på :)



va fin hon är förresten :)

ha det bra!

2010-02-02 @ 19:02:00
URL: http://shiiitonge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling