21 fullgångna veckor

Hej
Idag är det ju som ni vet torsdag & då byter jag ju vecka så idag har jag gått in i v.22. Tänk att man har mindre än halva tiden kvar nu. Underbart. Längtar så efter den lilla i magen & att Lilly ska få träffa den lilla med såklart. Tänk att hon kommer bli storasyster om några månader. Hon kommer bli en helt underbar syster då hon älskar att ta hand om oss & pyssla med oss. En riktig tjej med andra ord =) Men på samma gång så känns det så himla konstigt att man ska kunna älska ett barn till när man har en helt underbar dotter redan. Hoppas bara att man har så himla stort hjärta att man får plats med en massa extra kärlek till jul. Men jag tror nog att jag ska ha lite till övers haha.

Och i vanlig ordning kommer infon för 21 fulla veckor:

Nu väger fostret cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar.

”Små grytor har stora öron”: Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen ”vetenskapliga” undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan bli en storfavorit som du får läsa många, många kvällar framöver...

Du mår förhoppningsvis ganska bra nu. För många är detta den behagligaste fasen av graviditeten. Du har ännu inte blivit så stor att det är jobbigt och de vanligaste biverkningarna av att vänta barn, som illamående, tryck på blåsan och trötthet har förmodligen lagt sig. Njut medan det varar. Den tredje trimestern ligger framför dig och kan föra med sig de besvär som kommer av att bära en större bebis i magen.


(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Egna tankar: Jag har ju några småbesvär denna tid men det är ju mest pga värmen. Och det vet ni ju säkert redan vad det är. Tänker inte tjata mer =) Men jag tror även att jag börjat ha lite sammandragnigar redan nu. Flera gånger idag har magen blivit hård & det spänner som bara den & det har nästan blivit obehagligt & gjort ont. Men det är säkert ingen fara. Men annars mår jag ju jättebra & tycker att magen bara lir större & större för var dag som går & det är verkligen helt underbart att bära ett barn till =)

Magbild från tidigare i veckan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling