22 fullgångna veckor

Hej
Idag är det torsdag så det betyder ju ny graviditetsvecka här hemma. Har alltså gått in i vecka 23 idag & det känns ju helt sjukt så fort tiden går. Om 18 veckor är det dags för BF & vi är förhoppningsvis en familj på 4 då. Känns helt sjukt att det bara 126 dagar kvar innan 25:e november. Längtar så till dess. fast det är så mycket som ska fixas med innan dess men om den här tiden går lika fort som med Lilly så är vi snart där =)

Här kommer då veckan info:
 
Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas i stadig takt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Egna tankar:Ja inte har jag gått upp i närheten av dom kg som står där iaf. Har ju gått ner lite mer än 2 kg när jag kollade i måndags. Så det är jobbigt att veta att man inte går upp utan ner. Är faktiskt något jag är lite rädd över om jag ska vara ärlig. Visst hade jag ju inte gått upp 5 kg i v.22 förra gången heller men då hade jag ju iaf gårr upp samma mängd som jag gått ner denna gång. Och med Lilly spydde jag ju i 3 månader så då kändes det okej med 2 kg upp bara. Men denna gång är jag mera nojjig & orolig. Vilket är riktigt jobbigt faktiskt. Men jag sak till BM oim en vecka så då får vi se vad hon säger. Hoppas bara att det inte är någon fara. Kanske blir ett tillväxt UL för att kolla så allt är bra. Och sen har jag ju känt plutt hicka i några dagar men jag vet inte när det ska börja så jag ingen aning om hur jag ligger till där. Men det är supermysigt när man känner dom där små hickningarna & hoppningarna som blir av dom. Sen har ju det faktiskt blivit lite mer aktivitet dagtid med men det är fortfarande kvälls & nattetid som gäller för den lilla i magen. Och sen fick jag jobbigt att andas igår när vi gick & lade oss & det kändes som att något tryckte på revbenen. Men det är ju sånt som tillhör graviditeten. Trodde bara inte att det skulle komma så här tidigt.


Såg nu att barnen brukar börja hicka vid 23 fullgångna veckor men det dr är nog från barn till barn. Men jag har inget emot om jag ligger en vecka före för då kanske putt kommer 1 vecka tidigare än BF =) Hoppas kan man ju alltid


Kommentarer
Postat av: freja

spännande med ett syskon!

2010-07-23 @ 19:55:53
URL: http://stocktownstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling