23 fullgångna veckor

Hej

Ja idag är det ju torsdag igen & ni vet ju alla vid det här laget att det är denna dag jag går in i en ny vecka & denna gång är det v.24. Känns så konstigt att det redan gått 23 hala veckor med mini i magen. Nu är det ju bara 17 veckor kvar innan BF & 119 dagar kvar. Helt sinnes men oj vad jag är glad att tiden går fort under graviditeterna. För nog tycker iaf jag att det går superfort.  Ska försöka komma ihåg att ta magbild lite senare idag så det kommer ju förhoppningsvis senare =)

Och här kommer såklart infon:

Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent!

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför livmodern. Nu är bebisen så stor att du kanske kan se den röra på sig under dina kläder!

Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel. Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Egna tankar: Jag har ju kännt mini röra sig utanpå kläderna i några veckor nu & det är verkligen helt underbart. Och plutten i magen har faktiskt börjat röra sig mer dagtid med vilket är skönt då det nästan bara var kvällstid i början.

Och jag kan säga att jag inte känner mig klumpig än men det har kanske med att mini ligger i ryggen att göra inte vet jag. Fast jag kände mig ju inte klumpig alls med Lilly & hon låg ju i ryggen med så jag skulle kanske tippa på det. Blir ju dock trött fort men jag har ju gått ner i vikt så jag har väl kanske inte lika mycket som hjälper till att bära up denna gravida kropp som med Lilly. Men det funkar bra endå. Se är det lite jobbigt att mini lägger sig så himla långt ner att det känns som att h*n kommer titta ut där nere. Kan faktiskt göra riktigt ont vissa gånger. Vet inte varför det är så denna gång men det är väl bara så. V brukar säga att det är för att det ska gå superfort att föda denna gång & mini vill hålla sig nära öppningen haha. Knäppa karl! Men det kanske kan bli att vi blir föräldrar lite tidigare & slipper gå över 9 dagar även denna gång. För det slipper jag gärna. Mini får jättegärna komma 2 veckor tidigare så vi inte behöver väntra så länge på denna lilla plutt =)


Kommentarer
Postat av: Anna - Gravid ♥

Ja vi har faktiskt beställt/betalat handpenning på en vagn..FÖr oss blev det en Babytravel Milano! Mycket prisvärd vagn!! Har bild på den på bloggen nån stans..Under kategorin Graviditeten....



Härligt med ny vecka! Magbild vill vi se! :-)



Ha en fin dag!

2010-07-29 @ 12:16:20
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Ida Kärlek Australien + Sverige

Bra info :) Lycka till med allt!

2010-07-29 @ 13:32:18
URL: http://swedstralia.blogspot.com
Postat av: Mandy GRAVID!

ja det är ju så underbart. Dock ar jag haft lite svårt att handla kläder än så länge. är ju dock bara i v 14 så ingen panik. Jag vet inte om man fortfarande inte riktigt förstår att det ska komma en liten :)



Men när jag väl är igång så ska det shooppas ;)

2010-07-29 @ 14:57:19
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling