35 fullgångna graviditetsveckor

Hej
Blev inte så mycket bloggnig igår då jag helt enkelt inte kände för att göra det. Ibland har man ju tyvärr sånna dagar. Men idag hoppas vi på att det blir lite mera =)

Idag är det torsdag & det betyder ju ny vecka här hemma hos Röjeråsarna =) Idag är det bara 5 fulla veckor kvar innan vi nått fram till BF datumet & det är helt sjukt att tiden kan gå så otroligt fort. Tycker det var nyss vi plussade & även berättade det här på bloggen. Men det är ett bra tag sen nu.

Tänkte iaf ta & slänga upp lite info för denna graviditetsvecka innan jag ska fixa lite lunch till oss tjejer här hemma. V jobbar ju som vanligt så han får fixa egen lunch idag =) Efter det ska jag svar på lite komentarer & mejl för att sedan ge er ett litet tips =)


Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Info från boken Gravid vecka för vecka av Gitte Dencker: Denna vecka ligger mammans SF-mått oftas mellan 30-34 cm.

Magbilder ska jag fixa så fort jag kan idag. Har som sagt lite att fixa efter lunch men jag hoppas att dom inte kommer upp allt för sent idag. Men man vet ju aldrig hur det blir med sånt eftersom man har en liten tös att ta hand om så man får helt enkelt se när tiden räcker till =)


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Härligt! Fem veckor är INGENTING :)

2010-10-21 @ 18:28:54
URL: http://whattowear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling