36 fullgångna veckor + magbilder

Hej
Ja idag har vi gått in i en ny vecka här hemma & nu är det endast 4 veckor kvar innan BF så nu har den riktiga nedräkningen startat. Helt sjukt att det redan gått så långt att vi snart är inne i november. Månaden som vi längtat så efter. Helt underbart måste jag säga.

I vanlig ordning kör vi på med veckans info:

Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas.

Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

Du kanske har märkt att brösten läcker lite. detta är helt normalt. Dina bröst har börjat producera den mjölk som kallas kolostrum eller råmjölk och som ger ditt barn en bra start. Om du känner att förlossningen börjar, kommer din barnmorska att undersöka livmoderhalsen. Hon kommer att se om den har börjat utplånas (bli tunnare) och dilateras (öppnas).

När du besöker barnmorskan kommer hon att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer till sjukhuset för att föda.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Info från boken Gravid vecka för Vecka av Gitte Dencker: Denna vecka ligger oftast SF-måttet nu mellan 31-35 cm.

Egen info: Mitt Sf-mått är ju som vi vet inte uppe i 31 vilket brukar vara det minsta denna vecka utan bara uppe i 28cm. Kollade nyss upp vad jag hade i samma vecka med Lilly vilket var 32cm så jag är alltså 4 cm mindre än med Lilly. Helt sjukt kan jag säga. Sen står det ju enligt denna info att bebisen brukar väga runt ca 2,7kg & Léone vägde enligt UL ca 2,4 kg så nu är ju en liten mini. Kissa gör jag ju ofta så det är ju inget konstigt alls på den punkten & jag äter bra & nyttigt mest hela tiden tycker jag. Men det verkar ju inte riktigt hjälpa då jag sen inskrivningen bara gått upp fjantiga 4,5kg. Vilket är 5,5 kg minder än vad jag hade gått upp samma vecka med Lilly. Så det är inte lite skillnad på dessa 2 graviditeter.

Med tröjan på

Utan tröjan på. Såg igår när jag knäppte korten att magen har skjunkit ner en hel del sen förra veckan. Med Lilly skönk den inte förrän i v.40 så man vet ju aldrig om denna lilla tös tänker titta ut tidigare.

 Börjar få lite kli i fingrarna för att få allt helt klart nu innan det närmar sig lite för mycket. Än har vi inte packat upp hennes kläder så dom ligger i en låda vid våran säng & det skulle ju vara skönt att få det fixat snart. Vagnen har jag mejlat & kollat då den fortfarande inte kommit & den hade tydligen blivit försenad men den skulle nog komma inom 2 veckor sa dom. Sen skickade jag efter ett regnskydd därifrån som kom igår men dom hade tagit fel så vi fick ett till en brio syskonvagn istället för enkel men det skulle dom skicka med vagnen så det kommer komma samtidigt. Skönt det. Så det som fattas nu är väl amningsinlägg & amningspump. Sen är vi klara tror jag =) Längtar så efter stt få se cad det är för liten filur där inne i magen nu.


Kommentarer
Postat av: Malin

Vad säger bm om ditt sf mått? Jag tycker inte magen ser så liten ut och du ser ut att ha gått upp i vikt på enbart magen. Det känner jag med mig själv också och det känns skönt tycker jag. Blir lättare att bli av med vikten sen efter.



Hoppas du har en bra dag.

2010-10-28 @ 13:09:31
URL: http://www.metrobloggen.se/malinfaltz

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling