Svar på kommentar

Hej och god morgon.
Idag fyller min kära far år så det blir till att vara där idag med. Lilly är supernöjd då hon älskar att vara där och leka. Och sen blir det ju en massa gott att fika och det är ju inte illa det heller =)

Såg att jag hade fått en kommentar som jag tänkte svara på här i bloggen istället för i kommentarsfältet som jag brukar göra numera om det är från en anonym. Varning för lånt inlägg måste jag börja med att säga då haha =)

Anonym.
om Packa packa packa:
Hej!
I dina inlägg så verkar det som att Lilly inte går på dagis och att ni aldrig träffar andra barn ? Varför inte undrar jag ? Lilly behöver väl gå på dagis o träffa andra barn ? Barn behöver träffa andra barn för att få det så bra som möjligt. Så förstår inte. Du och barnen verkar vara hemma hela dagarna, förutom när du är hos din mamma typ. Hur tänker du ?

Svar: Ja herregud. Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt denna kommentar.

 Först måste jag ju säga att alla vi föräldrar fostrar våra små helt olika och vi kör på att våra får vara hemma så länge vi klarar av det för att få så mycket kärlek av oss som det bara går. Visst är vi hemma mycket hos mina föräldrar men eftersom jag inte är super duktig på att blogga så kommer ju inte allt som händer i vårat liv med här på bloggen. Och pga en jobbig sjukdom hemma hos V´s föräldrar blir det inte att vi träffar dom så mycket längre som vi gjort förut tyvärr. Vad det är vill jag inte säga här då det är något som svärföräldrarna och V bett mig inte skriva om och det respektarar jag så otroligt mycket.

När jag och maken var små gick vi faktiskt inte heller på dagis och jag tycker inte att vi tagit så mycket skada av detta. Vi var mera ute och lekte och lät fantasin flöda för fullt. Vi behövde inte en massa leksaker av alla dess slag eller en massa vänner för att komma på olika rollspel mm. Vi båda började hos dagmamma i senare ålder (jag var väl ca 5 och V ca 7) och jag älskade att vara hos min dagmamma med min bror. Vad jag kommer ihåg fanns det inget eller ett barn till hos min dagmamma men det var faktiskt skönt att bara vara och få en massa uppmärksamhet hela tiden.

Och vi sa båda två när Lilly låg i magen att vi ville ha henne hos just dagmamma då det inte är lika mycket barn där vilket resulterar i mera uppmärksamhet och sysselsättning. Men nu finns det tyvärr inget dagmamma i den lill ort vi bor på och då har jag heller barnen hemma än på ett dagis fullt med barn.

Sen tycker jag faktiskt att det är dumt att sätta Lilly på dagis 15 timmar i veckan då jag endå är hemma med Léone så jag kan ta hand om henne och sysselsätta henne. Och med det kan jag lämna den platsen på dagiset till ett barn vars föräldrar jobbar och behöver den platsen mycket mera än vad vi gör. Något jag faktislt tyckr är otroligt viktigt att tänka på.

Så om jag gör fel i att inte sätta Lilly på dagis bara för att hon ska få en massa kompisar att leka med max 15 timmar i veckan och istället har henne hemma och överöser henne kärlek så då får det vara så helt enkelt. Hon blir ordentligt sysselsatt med diverse saker här hemma med. Vi målar en massa. Både på papper och på olika saker. Vi leker med trolldel och gör fina saker med det. Vi bakar ihop och jag räknar alltid högt när jag har i tex mjöl och socker så hon håler just nu på att lära sig att räkna tack vare det. Vi går ut och går och leker i vattenpölar mm med. Vi har mysstunder ihop där vi titter och kollar på någon film ihop och äter frukt. Vi leker ihop i hennes lilla kök där hon fixar mat och dricka till mig. Så nog tycker jag att vi hittar på saker. Och det mesta är nog sånt man även gör på ett dagis med.

Sen kanske jag även är lite egoistiskt som vill ha mitt lilla barn hos mig så mycket jag bara kan innan dom blir stora och inte längre vill vara med oss. Och jag vill för allt i ärden inte missa dom där stora sakerna i livet som dom genomgår som små som tex första steget, äta själv, säga namnen på olika saker mm. Jag vill vara med när dm sakerna händer och dokumentera detta med egna ord och inte dagis personalens ord. Jag vill kunna fota mina barn när dom är små för att sätta in i ett fotoalmbum som dom kan titta i när dom blir äldre. Jag vill kunna ge mina barn otroigt underbara minnen ihop med oss där dom kommer ihåg hur vi lekte ihop när dom var små och att vi orkade göra saker varje dag ihop för att vi inte var trötta efter en massa jobb.

Så jag blir så gärna så kallad egoistisk och dum när jag gör det jag känner är bäst för just våra barn♥

Sen måste jag även säga att alla gör olika val och vissa föräldrar måste jobba efter ett år hemma med barnen för att klara sig och då är det ju klart att det är super att dagis finns. Men jag vet att det är så otroligt många mammor där ute som vill vara hemma i en massa år för att få vara med om det vi är varje dag men måste gå tillbaka till jobbet och sätta dom små på dagis.

Underbara minnen!
Snart är det dags att bli små påskkärringar igen då. Men denna gång blir det 3 små och inte bara två♥


Kommentarer
Postat av: Anonym

Helt rätt! Alla gör som dom vill och folk ska skita

i hur du gör med dina barn och sköta sitt

istället! Sedan tycker jag man kan nämna

sig vid namn vid en sån kommentar.

2011-04-08 @ 14:08:14
Postat av: ♥anna♥

Jag tycker det är fantastiskt att du har båda barnen hemma. Jag jobbar på förskolan och det finns de som skulle ha sina barn på heltid om de bara fick trots att de är hemma med syskon. Jag lämnar Thea på förskolan nu men hon har gått där innan eftersom jag jobbade när jag väntade Noah så hon pratar mycket om sina kompisar och älskar att gå dit. Däremot ska hon vara helt hemma med mig under tre månader i sommar.



Barn mår precis lika bra och utvecklas med att vara hemma med sina föräldrar. Förskolan är inte enda stället för barn att lära sig saker. Matsituationen kan vara kaotisk och barngrupperna stora, bara för att ge exempel. Många föräldrar idag lämnar sina barn för att det är bekvämt att få "egentid" med det yngsta barnet. Det är väl inte riktigt därför man vill ha barn kan jag känna men ändå. Jag har inte mina barn för att lämna bort dem så fort jag får chansen. Man vill ju spendera tid med dem!



Stå på dig och glädjs åt alla stunder du kan ge dina barn genom att ha dem omkring dig jämt! De kommer att gå flera år i barnomsorg sen när ni båda ska jobba så njut så länge du kan!



Oj så långt det blev...

KRAM

2011-04-08 @ 14:16:07
URL: http://storasyrran.blogg.se/
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

men underbara underbara ni, så söta ni är!!!! :D Det känns lite dumt att inte ha "släkt klänningen" men precis som du säger, klänningen från KappAhl är helt fantastiskt fin och det känns så rätt för oss att ha den och skapa vår egen tradition med dopklänning :D Kram och trevlig helg!

2011-04-08 @ 14:43:15
URL: http://madeleines.se
Postat av: Marie

Du gör helt rätt. var egoistisk och njut av dina söta små flickor, så länge du kan.Tiden går så fort. var själv hemma med mina 4 döttrar länge, nu är de stora och alla har blivit fina härliga och sociala personer, trots att de inte har gått på dagis. det verkar som om många "skyller" på att barnen måste ha stimulans på dagis, för att de inte orkar ta hand om syskonet när de har en liten bebis hemma. Obegripligt! Hur kan man vilja missa denna underbara tid?

2011-04-08 @ 16:01:55
Postat av: Lina

Kära nån, denna dagis hysteri! Min äldsta var hemma tills hon var 4, vi var på öppna förskolan och träffade barn i parken lite då och då. Hon led inte och är ett helt normalt barn ;)

2011-04-16 @ 10:23:18
URL: http://linaseto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling