Bageriets bästa "Liselottes äppelgömma"

Ja, det har ju inte riktigt blivit av att jag fått upp recepten till tävlingen för Bareriets Bästan emn idag är det ju sista dagen så nu får jag helt enklet lägga upp dom så jag hinner tävla =)

I äkta Bageriets Bästa anda har jag döpt dessa till "Liselottes äppelgömma"

3 dl mjöl
3 dl havregryn
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
3 msk sirap
3/4 dl vatten
100 g rumstemp margarin
1/2 dl farinsocker
1 tsk kanel
3 dl hackade äpplen


Blanda ihop torrvarorna(mjöl, havregryn, sockeret,farinsockret och bakpulveret) i en bunke så det blandas ordentligt. Blanda sedan i sirapen, vattnet, och margarinet. Hacka sedan äpplena grovt och balnda med med kanelen och blanda ner allt i smeten. När allt är ordentligt blandat rullar du ihop det till en korv (med ca 5 cm i diameter) och lägger en allt i kylen i 30 minuter. Ställ ugnen på 175 grader här.

Sen tar du ut rullen ur kylen och skär upp den i ca 1 cm tjocka skivor som du sen lägger på ett bakplåtspapper. Sen ställer du in det i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter beroende på ugn. När dom ser färdiga ut lägger du dom på ett galler för att svalna.

Avnjut sedan dessa underbara kakor.

Färdiga resultatet!

Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Goda de låter!

2011-09-24 @ 10:19:59
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling