16 fullgångna veckor

Hej mina fina.
Ja idag har jag gått 16 hela veckor i denna graviditet och har alltså gått in i den 17:e veckan. Kan inte förstå att jag om 4 veckor gått halva tiden med denna lilla varelse i magen. Det är verkligen helt underbart att få uppleva detta igen även om jag inte hinner med alls känner jag. Är otroligt konstigt att känna det, att man inte hinner med i en graviditet. Men jag ha ju tyckt att alla mina graviditeter gått så otroligt fort så det är ju ingen nyhet =) Men det är så konstigt att höra V´s kusin som har BF 2 veckor innan oss säga att det går så långsamt och att inget händer. Men finns det något så underbart som att få ha ett litet liv i magen för att sedan se det växa upp? Tror inte det =)

Idag fyller min svärfar 50 år så idag blir det till att fira honom. Men först blir det ett snabbt besök till Uppsala då jag behöver lite nya underkläder och sånt. Ska även köpa lite sand till barnens sandlåda. Men jag ska se till att Victor knäpper några magbilder senare idag.

Så i vanlig ordning tar vi denna veckans info då =)

Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, precis under 12 cm, och väger cirka 100 gram. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.

Bebisar är lekfulla både i och utanför magen. Din bebis har kanske upptäckt sin allra första leksak – navelsträngen – som kan vara rolig att dra i och klämma på. Även om bebisen kan ibland kan klämma tillräckligt hårt för att minska syretillförseln, behöver du inte vara orolig för att den ska hålla tag så länge att det orsakar skada. Cirkulationssystemet och urinvägarna fungerar nu som de ska och bebisen drar in fostervatten i lungorna och andas ut det igen.

Ibland kan det göra ont när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska. 

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja visst går det fort! :)

Snart dags för rul för er då. kommer ni ta reda på kön?



VI har bestämt oss för att göra det iaf, är på tok för nyfikna för att låta bli. :)



Kram på dig!

2012-04-14 @ 10:36:14
Postat av: Liselotte svarar:

Anna: Ja fy vad fort det går. Bara 24 veckor kvar innan vi får träffa den lilla i magen =)



Ja vi ska in på RUL den 26/4 så det är bara 2 veckor kvar nu och vi ska fråga om dom ser vad det är för ett litet liv där inne. Har ju kollat tjejerna med så det känns självklart att kolla nu med =)



Kram!

2012-04-14 @ 16:28:36
Postat av: Anna

Spännande!! Själv väntar jag spänt på själva kallelsen till RUL. längtar!



Skrev förresten aldrig att det var på Blimamma jag hittade på dig..



hur mår du nu då?



KRAMEN

2012-04-17 @ 22:01:08

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling