17 fullgångan veckor

Hej mina fina
Ja idag är det ju fredag och vi går in i en ny graviditetsvecka. Idag har jag hått 17 hela vekor med detta lilla barn i magen och på torsdag ska vi få se vårat lilla underverk! Behöver jag säga att jag längtar? =)

Har bilder på magen från förra veckan men det är väl lite mer passande att det kommer upp en för denna vecka stället så jag sak försöka hitta en plats i huset där det blir fina kort även när snön över ner som den gör just nu. Så jag ska gå på lite jakt efter det perfekta stället att knäppa på och sen ska jag leta reda på stativet så det blir lite bättre bilder =)

Och i vanlig ordning kör vi på veckans info:

Nu är bebisen ungefär 13 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest att ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna senare. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen.

Med hjälp av ett speciellt stetoskop är det nu möjligt att höra bebisens hjärtslag. Det är både spännande och lugnande att höra det lilla hjärtat galoppera på. Om du är orolig för hur bebisen mår och utvecklas, kan det vara skönt att höra. Och om det börjar kännas som att graviditeten pågår för evigt, kan det vara kul att påminnas om vad som väntar efter 40 långa veckor.

Din växande livmoder påverkar din balans och det kan kännas lite ostadigt. Var lite försiktig och ha gärna stadiga, lågklackade skor.

Om du planerar att göra ett fostervattensprov men inte ännu har gjort det, så är detta en bra vecka. En fördel: du får en lång titt på din bebis med ultraljudet som används under proceduren.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Egna tankar: Jag tror att jag har börjat könna hur den lilla rör sig där inne i magen. Men det är inte små fjärilar som jag kommer ihåg med tjejerna utan jag tycker att har har känns 4 små små puffar. Har ju förmodligen inte haft tid att känna efter dom där små mini rörelserna utan det är först nu jag känner av det lite mera. Helt underbart!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad mysigt att känna liten!

2012-04-21 @ 19:42:16
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det kanske är två?!

2012-04-21 @ 20:42:38

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling