23 fullgångna veckor

Hej underbara
Igår var det ju dags att byta vecka igen och nu har vi gått 23 hela veckor med lillebror i magen och jag kan inte förstå att det går så otroligt fort. Men det känns verkligen på att annat vis att bära en kille efter att ba burit på två tjejer. För jag känner ju verkligen skillnad på den biten. Har mera ont i kroppen och kan ligger ju helt annorlunda än vad tjejerna gjort. Är redan lite tungt vilket inte känns så super med tanke på att vi nu har 17 veckor kvar innan BF. Och att jag har mitt kontrollbehov är ju mindre kul för min omgivning haha. Just nu kan jag inte släppa att jag vill köpa en ny byrå ifrån IKEA att lägga alla bebiskläder i =)

Och här kommer såklart infon:

Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent!

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför livmodern. Nu är bebisen så stor att du kanske kan se den röra på sig under dina kläder!

Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel. Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen.

(Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer)

Infon kommer HÄRIFRÅN

Kommentarer
Postat av: Ullis

gud vad tiden går... :)

Jag böt också vecka igår, gick in i v.32!

Hoppas allt är bra annars :-)

2012-06-08 @ 12:58:09
URL: http://ulrika-p.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Jäklar va tiden går snabbt! Jag är också sugen på en byrå åt vår lilla men va inte så svårt att övertala Daniel med tanke på att alla kläderna ligger i plastbackar, finns ingenstans att lägga dom än :)



Jag åker till Våla på tisdag förmiddag, ska göra ett CTG först på morgonen bara. Åker hem på onsdag kväll tror jag, tid att träffas en stund?



kramar

2012-06-09 @ 19:24:20
URL: http://jagvillintehablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Design by Sanne Holling